Oulu vuoden 2020 pyöräilykaupunki – asiakaslähtöistä baanaverkoston, talvipyöräilyn ja opasteiden kehittämistä

Oulu on valittu vuoden 2020 pyöräilykaupungiksi. Edellisen kerran Oulu valittiin pyöräilykaupungiksi, kun perinne vuoden pyöräilykaupungin valitsemiseksi aloitettiin vuonna 1991. Valinnan tekee vuosittain Pyöräilykuntien verkosto ry pyöräilijöiden ehdotuksesta.

”Oulu näyttää nyt mallia pyöräliikenteen ratkaisujen laadussa ja pyöräilevät asukkaat sekä matkailijat saavat nauttia parhaimmillaan yli kuusi metriä leveistä pyöräteistä ja turvallisista risteyksistä. Enää parhaita esimerkkejä ei tarvitse hakea Hollannista tai Tanskasta, riittää kun lähtee opintomatkalle Ouluun,” Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen sanoo.

”Oulussa pyöräilyn edistäminen kuuluu kaikille. Pyöräily nähdään Oulussa osana kaupungin imagoa ja yhtenä merkittävänä vetovoimatekijänä, johon niin kuntalaiset, viranhaltijat kuin poliittiset päättäjätkin suhtautuvat positiivisesti. Pyöräily on oululaisten yhteinen asia ja ylpeyden aihe, ehkä jopa yhdistävä tekijä” toteaa pyöräilyolosuhteista Oulussa vastaava liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Ouluun laadittiin vuonna 2018 kunnianhimoinen yli 75 kilometriä kattava baanaverkkosuunnitelma, jota on lähdetty toteuttamaan määrätietoisesti vuosittain 2-4 kilometrin mittaisina osuuksina. Valokuva: Harri Vaarala.

Pyörätieverkkovisio 1970-luvun alusta, luotu kehittämisen kulttuuri kantavat

Oulussa hyvien pyöräilyolosuhteiden siemenet on kylvetty jo 1970-luvulla, mutta käyttäjille näkyviä toimenpiteitä on tehty erityisesti 2010-luvulla.

Liikenneinsinööri Mauri Myllylä oli aikaansa edellä ja visioi keskellä kiivainta autoistumisen aikaa vuonna 1972 Ouluun pyöräilyn tavoiteverkon monien aikalaisten vastustuksesta huolimatta. Keskeistä suunnitelmassa olivat sujuvat ja viihtyisät, pääosin autoliikenteestä täysin erillään viheralueita pitkin kulkevat pyörätiet, joilla keskustaan pääsee jopa nopeammin kuin autolla.

”Näiden Myllylän suunnitelmien toteuttaminen on kannatellut Oulua pitkään ja pitänyt pyöräilymäärät hyvällä tasolla, mutta Harri Vaaralan johdolla on nyt otettu ratkaisevat askeleet kohti todella laadukasta pyöräilyinfrastruktuuria, joka mahdollistaa myös pyöräilyn kasvun” kiittelee Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Viime vuosien pyöräilyolosuhteiden parantaminen on keskittynyt vanhan pyörätieverkon saneeraukseen ja tärkeimpien pyöräteiden muuttamiseen pyöräilyn laatukäytäviksi eli baanoiksi. Ouluun laadittiin vuonna 2018 kunnianhimoinen yli 75 kilometriä kattava baanaverkkosuunnitelma, jota on lähdetty toteuttamaan määrätietoisesti vuosittain 2-4 kilometrin mittaisina osuuksina. Erityisesti baanojen laatutasoon on Oulussa kiinnitetty huomiota ja Oulun baananrakentamisen oppeja tarjotaan erityisen mielellään myös muualle Suomeen. Oulussa onkin viime vuosina vieraillut runsaasti kuntien, kaupunkien ja ELY-keskusten edustajia tutustumassa oululaisiin baanoihin.

Pyöräteiden auraus priorisoitu korkeammalle kuin ajoratojen auraus

Oulu toimii talvikunnossapidon suhteen mallikaupunkina jopa kansainvälisesti ja Oulussa myös vierailee ulkomaisia ryhmiä tutustumassa nimenomaan pyöräteiden talvikunnossapitoon. Myös talvikunnossapidon parhaita käytäntöjä jaetaan mieluusti muuallekin sovellettavaksi. ”Rohkeus, ennakkoluulottomuus ja asiakaskeskeisyys” luettelee Vaarala talvikunnossapidon kehittämisen tärkeimpiä periaatteita.

Laadukas pyöräteiden talvikunnossapito ei ole Oulussa sen kalliimpaa kuin muuallakaan, ja ajoratojen talvikunnossapito on tyypillisesti huomattavasti kalliimpaa kuin pyöräteiden. Oulussa pyöräteiden auraus on priorisoitu korkeammalle kuin ajoratojen auraus, joten pyörätiet aurataan aina aamuisin ennen ajoratoja. Tämän seurauksena Oulussa pyöräillään talvellakin enemmän kuin monessa kaupungissa kesällä eikä se ole sattumaa tai johdu oululaisista geeneistä, vaan se on kaupungin selkeä arvovalinta.

Lisätietoja / uutisen lähde:

https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/quoteihan-moottoritietakaan-kavennetaquot-oulu-on-vuoden-2020-pyorailykunta.html

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s